Gry są często mylnie definiowane jedynie w kategoriach zabawy, wygranej / przegranej, czy konkurencji między graczami. Najczęściej nie są traktowane serio, bo przecież „to tylko gra”. Takie ich postrzeganie sprawia, że często zapominamy jak odkrywcze, edukacyjne oraz satysfakcjonujące potrafią być. W swej naturze mogą być bardzo złożone poznawczo, wymagające skupienia oraz wykorzystania wszystkich swoich zasobów: fizycznych lub umysłowych. Współcześnie obserwuje się zastosowanie gier w edukacji (na każdym jej poziomie), kampaniach społecznych, czy innowacji. Na przykładzie pozornie bardzo prostej planszówki dla dzieci z porażeniem mózgowym, opowiem o tym, czego projektanci UX mogą nauczyć się od projektantów gier oraz o tym, jak dobrze zaprojektowane gry mogą stać się gwarantem solidnego projektu UX. Dotknę przy tym tematu Serious games tworzonych z myślą o tym, by w pozytywny sposób wpłynąć na to, jak się zachowujemy.

________________________________________________________________________________________________________________

Agata Rączewska
Pełna entuzjazmu projektantka interakcji. Po ukończeniu psychologii, uzyskała tytuł Professional Doctorate in Engineering na politechnice w Eindhoven (Holandia). Pracowała między innymi w Alcatel – Lucent, gdzie zajmowała się badaniem innowacyjnych rozwiązań stosowanych w wideo konferencjach. Posiada szerokie doświadczenie w prowadzeniu badań z użytkownikami oraz w rozwoju koncepcji produktów i usług. Choć najczęściej pracuje przy projektach internetowych, najchętniej tworzy produkty mające praktyczne zastosowanie, takie jak na przykład interaktywna gra planszowa wspomagająca fizjoterapię dzieci z porażeniem mózgowym. Jest ewangelistką projektowania zorientowanego na użytkownika oraz funkcjonalnej prostoty. Z sukcesem łączy wiedzę z dziedziny psychologii z projektowaniem interakcji. Prezentowała swoje prace na czołowych konferencjach HCI (interakcja  człowiek-komputer). Od niedawna działa też w CHI Polska.