Żyjemy w złotej erze designu. Czytamy blogi o designie, kupujemy designerskie sofy, zatrzymujemy się w designerskich hotelach, nosimy designerskie okulary, a kiedy nowy produkt firmy Apple trafia na wygłodniały rynek, gazety i lifestylowe magazyny piszą na jego temat peany, nie poddając krytycznej analizie jego wzornictwa . Przyjemny. Prosty. Ładny. Czy w designie nie chodzi jednak o coś więcej?

Moment kryzysu to czas wyzwań i możliwości. Szczyt konsumpcjonizmu mamy za sobą, więc projektanci zajęli się nowymi, ważniejszymi i bardziej złożonymi zadaniami o głębszym znaczeniu, pozwalającymi w pełni wykorzystać posiadane umiejętności.

W ich ślady idą konsumenci, producenci, przedsiębiorcy, liderzy opinii i decydenci, również sięgający po narzędzia i myślenie projektowe.

Wykład nawiązuje do koncepcji i zawartości wystawy Design is Stupid, stanowiąc jednocześnie wprowadzenie do rozważań na temat tego, czym jest dziś projektowanie i jakie stoją przed nim możliwości.

________________________________________________________________________________________________________________

Sven Ehmann jest dyrektorem kreatywnym pracującym w Berlinie (Niemcy). Opracowuje wszelkiego rodzaju koncepcje i treści medialne, koncentrując się na pracach drukowanych, cyfrowych i środowiskach interaktywnych.

Od 2002 r. Sven Ehmann zredagował ponad 40 publikacji dla Gestalten (www.gestalten.com) – międzynarodowego wydawnictwa książek o sztuce i designie, traktujących między innymi o projektowaniu mebli, jedzeniu, środowiskach interaktywnych, kulturze rowerowej oraz graficznym przedstawianiu informacji. Od zeszłego roku jest także współkuratorem wystaw w nowo otwartej galerii Gestalten Space w Berlinie oraz prowadzi tam warsztaty.

W przeszłości opracowywał koncepcje kuratorskie dla wystaw utalentowanych designerów, obuwia sportowego, fotografii, współczesnej porcelany oraz związanych z chemią. W 2008 r. współpracował także ze studiem designu onlab nad odświeżeniem włoskiego czasopisma o architekturze „Domus”.

Jego własne projekty związane są z platformami wydawniczymi oraz publikacjami ukierunkowanymi na promowanie idei, że projektant jest autorem poważnych treści. Sven Ehmann regularnie wykłada i prowadzi warsztaty na temat innowacji, rozwoju projektów oraz wizualnego opowiadania historii.